Thursday 12 October 2017

Self- portrait dan tipografi


Apa itu Self-Portrait ?
merupakan satu bentuk fotografi potret sendiri, biasanya diambil dengan menggunakan kamera digital ataupun telefon bimbit berkamera yang dipegang dengan tangan ataupun disokong menggunakan kayu swafoto. Gambar swafoto serting dikongsikan di media sosial seperti FacebookInstagram dan Twitter. Ia biasanya dilakukan untuk kelihatan kasual. Kebanyakan swafoto diambil dengan kamera dipegang pada jarak satu lengan atau dipantulkan pada cermin dan bukannya menggunakan pemasa sendiri. Kayu swafoto boleh digunakan untuk meletakkan kedudukan kamera lebih jauh daripada subjek, membolehkan lebih banyak subjek yang boleh disertakan pada kamera.

Rajah 1 : Contoh Self-portrait 


Rajah 2 : Contoh self-portrait 


TIPOGRAFI ??

Tipografi atau bahasa Inggeris Typography (berasal dari kata bahasa Greek typos = bentuk dan graphein = menulis) merupakan teknik dan seni mengatur huruf menggunakan gabungan bentuk huruf cetak, saiz fon, ketebalan garis, garis pandu (line leading), jarak aksara, dan ruang huruf untuk menghasilkan hasil seni aturan huruf dalam bentuk fizikal atau digital. Matlamat utama tipografi adalah mengatur teks (isi) dalam bentuk yang mudah dibaca dan menarik dipandang.
Tipografi dihasilkan melalui pengatur huruf, jurutipografi, artis grafik, pengarah seni dan pekerja perkeranian. Ia pernah merupakan pekerjaan khusus, tetapi penggunaan komputer telah membuka ruang bagi pengguna biasa dan pereka visual generasi baru.




Gabungan Self-Portrait dan Tipografi dalam!

















No comments:

Post a Comment